9 April - Skåne

Det var en magisk tur ned över södra Sverige. Målet var att dokumentera de övervintrande dagsfjärilarna men också tre dagar med naturpromenader, resevyer genom vårsverige, filosfering och mycket god mat. Bara koppla bort all vardagslunk där hemma. Vid den här tiden är det lagom mycket att skåda och gott om tid.


Vomb fure.


Nässelfjäril dricker sav från björkstubbe.


Vackert och stilla vid Hagestad.


Härlig enfälad vid Stenshuvud.


Plötsligt en körsbärsfuks ute på fältet som flyger fram och tillbaka! Den landar ofta för att värma vingarna. Detta är första gången jag ser en körsbärsfuks och det är otroligt spännande att studera flykten, beteendet. Snabb, flyger fram och tillbaka, tvekar många gånger innan den sätter sig till ro på lämpligt ställe.


Många tar en härlig vårpromenad i det vackra havsnära hedlandskapet.


Körsbärsfuks.


Allmän purpurmätare i en av många ljungtuvor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Purpurmätare har jag aldrig ens sett. Fina bilder! Du som jag gillar att ta promenader och ta bilder :-)
Jag hade gissat att den andre av fjärilarna också är en nässelfjäril... Fast jag kan ha fel. (http://framsnacka.wordpress.com/2011/08/09/fjarilar-och-insekter-i-magnarp/)
Allt gott till dej!

Skicka en kommentar